X55do103
/
/

PRZEDSZKOLE NR 2 W GNIEŹNIE

X

ŹRÓDEŁKO

Złość jest jedną z wielu emocji, które nam towarzyszą w życiu od wczesnego dzieciństwa.

Przyczyn zachowań agresywnych u dzieci jest bardzo wiele.

Jedną z nich jest rozwojowa faza złości czyli tzw. bunt dwulatka. Inną przyczyną - styl wychowawczy, niewłaściwe postawy rodzicielskie, stosowane kary fizyczne lub nadmierna pobłażliwość. Inną przyczyną występowania złości może być zmiana w strukturze rodziny zw. z pojawieniem się nowo narodzonego dziecka w rodzinie.

Czytaj więcej...

Jest to okres trudny zarówno dla dziecka, jak i dla jego opiekunów. Drogi rodzicu przeczytaj kilka wskazówek, które ułatwią maluchowi „start” w przedszkolu:

- wprowadzajmy w domu stały rytm dnia, podobny do rytmu dnia przedszkola (pory posiłków, zabaw, spacerów, mycia i spania);

- nie mówmy dziecku, że przyjdziemy wcześniej, kiedy to jest niemożliwe, ponieważ będzie nieszczęśliwe, wystraszone i obrażone, że rodzic daje obietnice bez pokrycia, dlatego nie składajmy obietnic, których nie możemy wypełnić;

- nigdy nie straszymy dziecka przedszkolem, „ leżakowaniem”, jedzeniem, paniami oraz , że „ jak będziesz niegrzeczny, to cię zostawię w przedszkolu” - to niezwykle traumatyczne doświadczenie dla dziecka;

Czytaj więcej...

Gotowość (dojrzałość) szkolna jest ważnym pojęciem w pedagogice i psychologii edukacji, pomagającym ustalić, czy dziecko jest gotowe do pójścia do szkoły. Dziecko na tym etapie edukacji powinno osiągnąć odpowiedni poziom rozwoju w trzech sferach: fizycznej, umysłowej i emocjonalno-społecznej.

Czytaj więcej...

Aktualnie wszyscy stawiamy czoła nowej rzeczywistości. Każdego dnia uczymy się solidarnie stawiać czoła wyzwaniu, jakim jest ograniczenie rozprzestrzeniania się koronawirusa. Od kilku tygodni doświadczamy emocji, których nigdy wcześniej nie odczuwaliśmy. Zapewne większość z nas straciła poczucie bezpieczeństwa, co w sytuacji zagrożenia naszego zdrowia i bliskich jest zupełnie normalne. Warto jednak pamiętać, że swoim zachowaniem i sposobem myślenia potęgujemy stres i panikę u naszych dzieci.

Czytaj więcej...

Nieśmiałość jest zjawiskiem powszechnym i pojawia się w każdej grupie wiekowej. Nieśmiałe przedszkolaki potrzebują szczególnego wsparcia ze strony otoczenia przede wszystkim z dwóch powodów:

1) w odróżnieniu od dzieci starszych i osób dorosłych nie zdążyły się jeszcze nauczyć, jak można radzić sobie ze swoimi trudnościami, są więc szczególnie podatne na „zranienia”;

2) od tych najwcześniejszych doświadczeń zależy dalszy rozwój, zwłaszcza społeczny, małego człowieka – niewłaściwe reakcje osób dorosłych i rówieśników na przejawy nieśmiałości mogą nasilić problemy dziecka i przyczynić się do powstawania poważniejszych zaburzeń.

Czytaj więcej...

1. MIŁOŚĆ JEST NAJWAŻNIEJSZĄ POTRZEBĄ WSZYSTKICH DZIECI, jest także istotnym elementem pozytywnej dyscypliny. Im częściej okazujesz dziecku swoja miłość, przytulając je i mówiąc mu „kocham cię”, tym bardziej będzie chciało udowodnić, że na nią zasługuje. Miłość pozwala dziecku zbudować pewność siebie i poczucie własnej wartości.

Czytaj więcej...

Jest to okres trudny zarówno dla dziecka, jak i dla jego opiekunów. Drogi rodzicu przeczytaj kilka wskazówek, które ułatwią maluchowi „start” w przedszkolu:

- w początkowym okresie dobrze jest odbierać dziecko wcześniej, ponieważ małe dziecko ma inne poczucie czasu i okres przebywania poza domem wydaje mu się bardzo długi, a także boi się, że rodzice zostawili go w przedszkolu „ na zawsze”;

Czytaj więcej...

Twoje dziecko nie należy do ciebie. Ty dajesz mu swoją miłość, ale nie swoje myśli, ponieważ  ma myśli własne.Możesz dać przytułek jego  ciału, ale nie  duszy, ponieważ domem jego duszy jest dzień jutrzejszy. Możesz starać się upodobnić do niego, ale nie próbuj go zmuszać, by było podobne do ciebie, ponieważ życie nie pozostaje przy dniu wczorajszym. Kahil Gilbran

Czytaj więcej...

Kochać dziecko, to pomóc mu żyć samodzielnie. Obowiązkiem rodziców jest wychowanie dzieci w taki sposób, aby były one zdolne, w odpowiednim momencie, rozpocząć życie na własny rachunek. Dziecko dorastając, tak czy inaczej, staje się od nas coraz bardziej niezależne.

Czytaj więcej...

OBNIŻA AKTYWNOŚĆ UMYSŁOWĄ Psychologowie udowodnili, że kilkugodzinne wpatrywanie się w ekran wprowadza w stan złudnego odprężenia i lekkiej hipnozy. Aktywność umysłowa jest wtedy niższa niż normalnie. Z chwilą wyłączenia odbiornika uczucie odprężenia mija, natomiast obniżona aktywność umysłowa utrzymuje się jakiś czas.

Czytaj więcej...

Rozpacz dziecka przyprowadzonego do przedszkola budzi u rodziców niepokój i żal. Niejednokrotnie rodzice sami płaczą i w trosce o swoje pociechy zabierają je do domu, rezygnując ze swojej pracy i z wcześniejszych planów. Zdarza się, że stoją pod salą, oczekując, aż dziecko przestanie popłakiwać lub wracają po jakimś czasie, by niezauważenie sprawdzić, czy ich synek lub córka są już spokojni.

Czytaj więcej...

MOTTO: Dawać zdrowie i radość poprzez gry w słońcu i na powietrzu, poprzez te gry wychowywać w służbie wielkich ideałów ludzkości Henryk Jordan „Chowanna” nr3/1945, W-wa. Charakterystyczna dla dziecka w wieku przedszkolnym jest częsta zmiana przedmiotu zainteresowania i rodzaju zajęć ruchowych, co wiąże się z niską zdolnością do koncentracji na jednej czynności ruchowej. U dziecka w wieku przedszkolnym zdobywaniu umiejętności nowych ruchów towarzyszy radość z osiągniętego sukcesu motorycznego oraz pamięć ruchowa, a także łatwość szybkiego uczenia się.

Czytaj więcej...

Poeta Fridrich Schiller napisał w XVIII w. Bardzo znaczące słowa – „człowiek jest człowiekiem tylko wtedy , gdy się bawi” . Sygnalizują one rolę i znaczenie zabawy bardzo istotne nawet wtedy, gdy jesteśmy juz dorośli. Zabawa jednak jest przede wszystkim bardzo ważnym elementem rozwoju dziecka. Pełni w nim różnorodne funkcje – uczy, wychowuje, pozwala poznawać świat, odkrywać własną tożsamość, itd. Zanim zaczniemy jednak szczegółowo przedstawiać kolejne funkcje i rolę zabawy, najpierw zajmiemy się zdefiniowaniem samego pojęcia . Jak podkreśla E.B.Hurlock, termin zabawa jest dziś używany w tak dowolny sposób ,a jego prawdziwe znaczenie łatwo może być zgubione. Definiuje ona zabawę jako każdą czynność podjętą dla przyjemności bez względu na końcowy rezultat.

Czytaj więcej...

Jak to jest naprawdę z wpływem jaki ma kara na dziecko? Czy powoduje, że dziecko staje się lepszym człowiekiem?

Czy kara to też dyscyplina? Dyscyplina to inaczej prowadzenie dziecka ku dobru. Dyscyplina uczy dziecko by pomyślało, zanim coś zrobi. Jej celem jest pomoc dziecku, by nauczyło się przestrzegania zasad grupy do której należy (rodziny, przyjaciół), a także by potrafiło kontrolować swe zachowania.

Efektywną dyscyplinę można poznać po rezultatach – zachowuje pełną miłości relację między rodzicami a dzieckiem, uczy dziecko pożądanych, odpowiedzialnych zachowań.

Czytaj więcej...

Małe dzieci uczą się czytać w ten sam sposób, w jak próbują zrozumieć to, co się do nich mówi. Kiedy ucho słyszy słowo, to wtedy przekazuję te informacje do mózgu. Podobnie dzieje się, gdy oko spostrzega napisany wyraz. Małe dziecko może dana rzecz zobaczyć, dotknąć, skosztować. Poprzez usłyszenie nazwy i zobaczeniu jak się pisze dana rzecz dziecko może się nauczyć ja wymawiać , a nawet czytać.

Czytaj więcej...

Pochwały i zachęty pomagają dziecku w kształtowaniu samooceny, dodają wiary we własne możliwości, pomagają lepiej radzić sobie z problemami, dają poczucie bezpieczeństwa. Koniecznie chwalmy nasze dzieci! Wszyscy lubimy, kiedy ukochane, najbliższe osoby zwracają na nas uwagę. Uwielbiamy czuć się docenieni, zauważeni, kochani. Podobnie dzieci - bardzo potrzebują uwagi swoich rodziców i domagają się jej różnymi sposobami. Zdarza się, że kiedy dziecko zachowuje się poprawnie, prawie nie zwracamy na nie uwagi. Myślimy "tak grzecznie się bawi, nie będę mu przeszkadzać".

Czytaj więcej...

Przepis, który podaję jest sprawdzony i wielokrotnie z powodzeniem wykorzystywany z przedszkolakami przy różnych okazjach. Wykonana masa jest gładka, plastyczna i nie wymaga wypiekania w piecu. Wystarczy gotowe figurki pozostawić do wyschnięcia w suchym i przewiewnym miejscu. Samo przyrządzenie masy wg przepisu jest dla dzieci niesamowitą zabawą, a to dopiero początek …

Czytaj więcej...

Pierwsze przyjaźnie są dla dziecka bardzo ważne, ponieważ stanowią podstawę do nawiązywania przez nie głębszych i trwalszych relacji w późniejszym wieku. Dorosłym łatwo je popsuć, dlatego:

Nie poganiaj. Każdy zaprzyjaźnia się w swoim tempie. Jedni nawiązują kontakty z marszu, inni potrzebują czasu, żeby się trochę oswoić.

Nie oceniaj. Bardzo często przedszkolne przyjaźnie to związki silnego ze słabszym. Zazwyczaj obie strony na tym korzystają. Silny jest dumny, że może się kimś opiekować. Słaby czuje się pewniej i powolutku sam nabiera siły.

 

Czytaj więcej...

Emocje towarzyszą nam stale, wszelkie wydarzenia w życiu codziennym wpływają na nasze uczucia i emocje. Wywołują w nas pewne stany, do których chcemy wracać, albo wolimy ich nie pamiętać. Zdaniem Sroufe, „emocje to subiektywne reakcje na istotne wydarzenia, charakteryzowane poprzez zmiany fizjologiczne oraz zmiany na poziomie doświadczenia i widocznego dla innych zachowania.”1

Czytaj więcej...

Dzisiaj78
Wczoraj601
Ostatni tydzień3381
Ostatni miesiąc1713
Suma odwiedzin640605

niedziela, 05, lipiec 2020