PRZEDSZKOLE NR 2 W GNIEŹNIE

ŹRÓDEŁKO

Nieśmiałość jest zjawiskiem powszechnym i pojawia się w każdej grupie wiekowej. Nieśmiałe przedszkolaki potrzebują szczególnego wsparcia ze strony otoczenia przede wszystkim z dwóch powodów:

1) w odróżnieniu od dzieci starszych i osób dorosłych nie zdążyły się jeszcze nauczyć, jak można radzić sobie ze swoimi trudnościami, są więc szczególnie podatne na „zranienia”;

2) od tych najwcześniejszych doświadczeń zależy dalszy rozwój, zwłaszcza społeczny, małego człowieka – niewłaściwe reakcje osób dorosłych i rówieśników na przejawy nieśmiałości mogą nasilić problemy dziecka i przyczynić się do powstawania poważniejszych zaburzeń.

Czytaj więcej...

1. MIŁOŚĆ JEST NAJWAŻNIEJSZĄ POTRZEBĄ WSZYSTKICH DZIECI, jest także istotnym elementem pozytywnej dyscypliny. Im częściej okazujesz dziecku swoja miłość, przytulając je i mówiąc mu „kocham cię”, tym bardziej będzie chciało udowodnić, że na nią zasługuje. Miłość pozwala dziecku zbudować pewność siebie i poczucie własnej wartości.

Czytaj więcej...

Jest to okres trudny zarówno dla dziecka, jak i dla jego opiekunów. Drogi rodzicu przeczytaj kilka wskazówek, które ułatwią maluchowi „start” w przedszkolu:

- w początkowym okresie dobrze jest odbierać dziecko wcześniej, ponieważ małe dziecko ma inne poczucie czasu i okres przebywania poza domem wydaje mu się bardzo długi, a także boi się, że rodzice zostawili go w przedszkolu „ na zawsze”;

Czytaj więcej...

Twoje dziecko nie należy do ciebie. Ty dajesz mu swoją miłość, ale nie swoje myśli, ponieważ  ma myśli własne.Możesz dać przytułek jego  ciału, ale nie  duszy, ponieważ domem jego duszy jest dzień jutrzejszy. Możesz starać się upodobnić do niego, ale nie próbuj go zmuszać, by było podobne do ciebie, ponieważ życie nie pozostaje przy dniu wczorajszym. Kahil Gilbran

Czytaj więcej...

Kochać dziecko, to pomóc mu żyć samodzielnie. Obowiązkiem rodziców jest wychowanie dzieci w taki sposób, aby były one zdolne, w odpowiednim momencie, rozpocząć życie na własny rachunek. Dziecko dorastając, tak czy inaczej, staje się od nas coraz bardziej niezależne.

Czytaj więcej...

OBNIŻA AKTYWNOŚĆ UMYSŁOWĄ Psychologowie udowodnili, że kilkugodzinne wpatrywanie się w ekran wprowadza w stan złudnego odprężenia i lekkiej hipnozy. Aktywność umysłowa jest wtedy niższa niż normalnie. Z chwilą wyłączenia odbiornika uczucie odprężenia mija, natomiast obniżona aktywność umysłowa utrzymuje się jakiś czas.

Czytaj więcej...

Rozpacz dziecka przyprowadzonego do przedszkola budzi u rodziców niepokój i żal. Niejednokrotnie rodzice sami płaczą i w trosce o swoje pociechy zabierają je do domu, rezygnując ze swojej pracy i z wcześniejszych planów. Zdarza się, że stoją pod salą, oczekując, aż dziecko przestanie popłakiwać lub wracają po jakimś czasie, by niezauważenie sprawdzić, czy ich synek lub córka są już spokojni.

Czytaj więcej...

MOTTO: Dawać zdrowie i radość poprzez gry w słońcu i na powietrzu, poprzez te gry wychowywać w służbie wielkich ideałów ludzkości Henryk Jordan „Chowanna” nr3/1945, W-wa. Charakterystyczna dla dziecka w wieku przedszkolnym jest częsta zmiana przedmiotu zainteresowania i rodzaju zajęć ruchowych, co wiąże się z niską zdolnością do koncentracji na jednej czynności ruchowej. U dziecka w wieku przedszkolnym zdobywaniu umiejętności nowych ruchów towarzyszy radość z osiągniętego sukcesu motorycznego oraz pamięć ruchowa, a także łatwość szybkiego uczenia się.

Czytaj więcej...

Poeta Fridrich Schiller napisał w XVIII w. Bardzo znaczące słowa – „człowiek jest człowiekiem tylko wtedy , gdy się bawi” . Sygnalizują one rolę i znaczenie zabawy bardzo istotne nawet wtedy, gdy jesteśmy juz dorośli. Zabawa jednak jest przede wszystkim bardzo ważnym elementem rozwoju dziecka. Pełni w nim różnorodne funkcje – uczy, wychowuje, pozwala poznawać świat, odkrywać własną tożsamość, itd. Zanim zaczniemy jednak szczegółowo przedstawiać kolejne funkcje i rolę zabawy, najpierw zajmiemy się zdefiniowaniem samego pojęcia . Jak podkreśla E.B.Hurlock, termin zabawa jest dziś używany w tak dowolny sposób ,a jego prawdziwe znaczenie łatwo może być zgubione. Definiuje ona zabawę jako każdą czynność podjętą dla przyjemności bez względu na końcowy rezultat.

Czytaj więcej...

Jak to jest naprawdę z wpływem jaki ma kara na dziecko? Czy powoduje, że dziecko staje się lepszym człowiekiem?

Czy kara to też dyscyplina? Dyscyplina to inaczej prowadzenie dziecka ku dobru. Dyscyplina uczy dziecko by pomyślało, zanim coś zrobi. Jej celem jest pomoc dziecku, by nauczyło się przestrzegania zasad grupy do której należy (rodziny, przyjaciół), a także by potrafiło kontrolować swe zachowania.

Efektywną dyscyplinę można poznać po rezultatach – zachowuje pełną miłości relację między rodzicami a dzieckiem, uczy dziecko pożądanych, odpowiedzialnych zachowań.

Czytaj więcej...

Małe dzieci uczą się czytać w ten sam sposób, w jak próbują zrozumieć to, co się do nich mówi. Kiedy ucho słyszy słowo, to wtedy przekazuję te informacje do mózgu. Podobnie dzieje się, gdy oko spostrzega napisany wyraz. Małe dziecko może dana rzecz zobaczyć, dotknąć, skosztować. Poprzez usłyszenie nazwy i zobaczeniu jak się pisze dana rzecz dziecko może się nauczyć ja wymawiać , a nawet czytać.

Czytaj więcej...

Pochwały i zachęty pomagają dziecku w kształtowaniu samooceny, dodają wiary we własne możliwości, pomagają lepiej radzić sobie z problemami, dają poczucie bezpieczeństwa. Koniecznie chwalmy nasze dzieci! Wszyscy lubimy, kiedy ukochane, najbliższe osoby zwracają na nas uwagę. Uwielbiamy czuć się docenieni, zauważeni, kochani. Podobnie dzieci - bardzo potrzebują uwagi swoich rodziców i domagają się jej różnymi sposobami. Zdarza się, że kiedy dziecko zachowuje się poprawnie, prawie nie zwracamy na nie uwagi. Myślimy "tak grzecznie się bawi, nie będę mu przeszkadzać".

Czytaj więcej...

Przepis, który podaję jest sprawdzony i wielokrotnie z powodzeniem wykorzystywany z przedszkolakami przy różnych okazjach. Wykonana masa jest gładka, plastyczna i nie wymaga wypiekania w piecu. Wystarczy gotowe figurki pozostawić do wyschnięcia w suchym i przewiewnym miejscu. Samo przyrządzenie masy wg przepisu jest dla dzieci niesamowitą zabawą, a to dopiero początek …

Czytaj więcej...

Pierwsze przyjaźnie są dla dziecka bardzo ważne, ponieważ stanowią podstawę do nawiązywania przez nie głębszych i trwalszych relacji w późniejszym wieku. Dorosłym łatwo je popsuć, dlatego:

Nie poganiaj. Każdy zaprzyjaźnia się w swoim tempie. Jedni nawiązują kontakty z marszu, inni potrzebują czasu, żeby się trochę oswoić.

Nie oceniaj. Bardzo często przedszkolne przyjaźnie to związki silnego ze słabszym. Zazwyczaj obie strony na tym korzystają. Silny jest dumny, że może się kimś opiekować. Słaby czuje się pewniej i powolutku sam nabiera siły.

 

Czytaj więcej...

Emocje towarzyszą nam stale, wszelkie wydarzenia w życiu codziennym wpływają na nasze uczucia i emocje. Wywołują w nas pewne stany, do których chcemy wracać, albo wolimy ich nie pamiętać. Zdaniem Sroufe, „emocje to subiektywne reakcje na istotne wydarzenia, charakteryzowane poprzez zmiany fizjologiczne oraz zmiany na poziomie doświadczenia i widocznego dla innych zachowania.”1

Czytaj więcej...

 „Na ukształtowanie się osobowości dziecka pierwszy i podstawowy wpływ wywiera rodzina, a przede wszystkim rodzice. Wpływ ten trwa przez wiele lat , gdyż mimo przeobrażeń w samej rodzinie w miarę przechodzenia przez różne fazy rozwoju – jest ona dla dziecka stałym środowiskiem wychowawczym.” Fundamentem życia rodzinnego jest więź między rodzicami, która stanowi podstawowy składnik klimatu miłości  i atmosfery wychowawczej w domu rodzinnym.

Czytaj więcej...

Zobowiązuję się oceniać samego siebie według rzeczywistej wartości i ważności i być zawsze odpowiedzialnym tak za siebie, jak i za moje działania wobec innych ludzi.”

Powyższy cytat z deklaracji członkowskiej Kalifornijskiego Komitetu na rzecz promocji szacunku do samego siebie zachęca do bycia odpowiedzialnym za siebie i innych. jednak jak nauczyć dzieci odpowiedzialności w dzisiejszych czasach?

Czytaj więcej...

Twoje dziecko częściej sięga po zabawki lewą ręką? Chce jeść, czesać się, rysować tylko nią? Nie denerwuj się, prawdopodobnie jest leworęczne, podobnie jak około 15% populacji. Jeszcze nie tak dawno, leworęczności próbowano oduczyć. Nasi rodzice, dziadkowie znają przypadki przestawiania na siłę dzieci leworęcznych do pisania prawą ręką. Dziś wiadomo już, że wpływa to negatywnie na rozwój dziecka, które potem może mieć problemy z koncentracją, pamięcią, dysgrafią, dysleksją, dysortografią, czytaniem, pisaniem, a nawet mówieniem (jąkanie się). Zmiany powodują nadmierne i niepotrzebne przeciążenie półkuli mózgu, która nie jest dominująca. Dodatkowo jest to niepotrzebny stres dla dziecka, który z czasem może powodować obniżenie samooceny.

Czytaj więcej...

Wychowanie jest sztuką, z czego nie zawsze rodzice a czasem i nauczyciele dość jasno zdają sobie sprawę. Dopiero kiedy wystąpią trudności – dziecko zachowuje się nie tak, jak oczekujemy, zastanawiamy się, dlaczego ono postępuje nie tak jak pragniemy. Rodzina wychowuje dziecko w sposób naturalny, przez stopniowe wdrażanie do ludzkich form zachowania się: uczy niemowlę sygnalizowania potrzeb, sztuki chodzenia, mówienia, przyjmowania pokarmów w określony sposób, uczy kontaktowania się z innymi, kochania osób bliskich, życzliwości dla obcych. Do prawidłowego przebiegu tych procesów niezbędna jest odpowiednia organizacja życia rodzinnego oraz klimat wzajemnej miłości i przywiązania.

Czytaj więcej...

Często jest tak, że dorośli nie wiedzą, jak można bawić się w domu z dzieckiem, co można z nim robić, jakich bodźców mu dostarczyć, by było zainteresowane, nie nudziło się zbyt szybko. W każdym przypadku należy pamiętać o kilku zasadach - działalność proponowana dziecku powinna być różnorodna, nie może być zbyt monotonna, gdyż maluch nie jest w stanie skupić uwagi na czymś zbyt długo.

Czytaj więcej...

Dzisiaj261
Wczoraj303
Ostatni tydzień1138
Ostatni miesiąc3835
Suma odwiedzin259596

czwartek, 14, grudzień 2017