Małe dzieci uczą się czytać w ten sam sposób, w jak próbują zrozumieć to, co się do nich mówi. Kiedy ucho słyszy słowo, to wtedy przekazuję te informacje do mózgu. Podobnie dzieje się, gdy oko spostrzega napisany wyraz. Małe dziecko może dana rzecz zobaczyć, dotknąć, skosztować. Poprzez usłyszenie nazwy i zobaczeniu jak się pisze dana rzecz dziecko może się nauczyć ja wymawiać , a nawet czytać.

Pochwały i zachęty pomagają dziecku w kształtowaniu samooceny, dodają wiary we własne możliwości, pomagają lepiej radzić sobie z problemami, dają poczucie bezpieczeństwa. Koniecznie chwalmy nasze dzieci! Wszyscy lubimy, kiedy ukochane, najbliższe osoby zwracają na nas uwagę. Uwielbiamy czuć się docenieni, zauważeni, kochani. Podobnie dzieci - bardzo potrzebują uwagi swoich rodziców i domagają się jej różnymi sposobami. Zdarza się, że kiedy dziecko zachowuje się poprawnie, prawie nie zwracamy na nie uwagi. Myślimy "tak grzecznie się bawi, nie będę mu przeszkadzać".

Przepis, który podaję jest sprawdzony i wielokrotnie z powodzeniem wykorzystywany z przedszkolakami przy różnych okazjach. Wykonana masa jest gładka, plastyczna i nie wymaga wypiekania w piecu. Wystarczy gotowe figurki pozostawić do wyschnięcia w suchym i przewiewnym miejscu. Samo przyrządzenie masy wg przepisu jest dla dzieci niesamowitą zabawą, a to dopiero początek …

Pierwsze przyjaźnie są dla dziecka bardzo ważne, ponieważ stanowią podstawę do nawiązywania przez nie głębszych i trwalszych relacji w późniejszym wieku. Dorosłym łatwo je popsuć, dlatego:

Nie poganiaj. Każdy zaprzyjaźnia się w swoim tempie. Jedni nawiązują kontakty z marszu, inni potrzebują czasu, żeby się trochę oswoić.

Nie oceniaj. Bardzo często przedszkolne przyjaźnie to związki silnego ze słabszym. Zazwyczaj obie strony na tym korzystają. Silny jest dumny, że może się kimś opiekować. Słaby czuje się pewniej i powolutku sam nabiera siły.

 

Emocje towarzyszą nam stale, wszelkie wydarzenia w życiu codziennym wpływają na nasze uczucia i emocje. Wywołują w nas pewne stany, do których chcemy wracać, albo wolimy ich nie pamiętać. Zdaniem Sroufe, „emocje to subiektywne reakcje na istotne wydarzenia, charakteryzowane poprzez zmiany fizjologiczne oraz zmiany na poziomie doświadczenia i widocznego dla innych zachowania.”1